Iratkozzon fel a hírlevelünkre!
Fel Le
10 millió vasútépítő országa
2014-03-19 10:48:15

Szokásunktól eltérően reagálunk a Szeretgom, „10 millió vasútépítő országa?”, című írására. A civil szféra feladatáról és a város civiljeinek átmeneti lebénulásáról írottakkal egyet tudunk érteni, ebben közös felelősségünk van!

Lapunk egyértelmű balra sorolását véleménynek tekintjük, ami szabad. A szerkesztőségünk szabadon, minden politikai ráhatástól mentesen végzi munkáját, ezt garantálja az is, hogy egy civil szervezet, az Eszterlánc Polgári Társaság tulajdonában van a lap.

Azt is érzékeljük, hogy a város civil mozgalmai Tétényi Éva megválasztása után, nem kis mértékben a polgármester asszony tevékenységének köszönhetően, hibernálódtak. Lapunk is hibernálódott, anyagi és egyéb okok miatt, életre kelésünk, nem a választási évnek köszönhető, hanem a rendeződött viszonyainknak.

Terveink szerint, csak témáinkban befolyásol bennünket a választási év, aktivitásunk töretlen marad. Célunk az, hogy részt vállaljunk, egy újszerű gondolatiság kialakításában városunkban. A ma még meglévő és hihetetlen kártékony, alá-fölé rendeltség helyére be kell jönnie a hálózatos társadalom működésének alapjainak. Ahol is nem merev pártrendszerekben kell gondolkodni, hanem a város komplex érdek- és értékrendszerében, aminek kapcsán egymástól távol álló erők, közös célra való összekapcsolódásának épp' oly' természetessé kell válni, mint a városunk szeretetének. Mesze mentem az írás eredeti kereteitől és egyben vissza is térnék a Szeretgom írásának második részéhez.

A Szeretgom eddigi gyakorlatától eltérően reflektált lapunk téma választására és írásaira az Esztergom- Budapest vasútvonal felújításával kapcsolatban. Bejó írásával sok tekintetben egyet tudok érteni, kivéve azzal a résszel, ami az írások céltévesztettségéről szól. Az lehet, hogy nem tudtuk, vagy még nem akartuk igazából kifejteni, hogy mi is történt valójában.

Egy tény, hogy a munkálatok kivitelezőinek kiválasztásában több politikai elemet találtunk, mint szakmait. Az is tény, hogy az építés kivitelezőinek nagy részének nem volt vasútépítési tapasztalata, az autópálya építésből jöttek. Az is tény, hogy az építés során számtalan határidő módosítás volt és szerintünk még várható is. A vonalszakasz átadása nem szakmai, hanem aktuálpolitikai aktus volt. Az is tény, hogy építési munkálatokat akkor indítanak, amikor minden engedéllyel rendelkezik a beruházás. Ehhez képest úgy állították le a forgalmat és kezdték el a munkálatokat, hogy a tervezett nyomvonal földterületeinek tulajdonjogát még nem szerezték meg. Tehát nem is kaphattak volna építési engedélyt, hiszen más tulajdonára nem lehet engedélyt kérni.

A vonalon dolgozó munkások, általunk ismert része legalább akkora kritikával rendelkezik a kivitelezéssel kapcsolatban, mint lapunk, ebbe néhány megismert mérnök is beletartozik. Nem vitatjuk, hogy a kivitelezés szabályosan dokumentált, azt viszont megkérdőjelezzük, hogy a dokumentumok mögött, valódi munkafolyamatok vannak minden esetben.

A valódi civilség része az, hogy civil lehetőségekkel és civil módszerekkel igyekszünk a képet árnyalni. A civilség az nem egy valakitől vagy valakiktől kapott jog, hanem a kultúrember énjének része, mi maradunk a magunk civilségében, tiszteletben tartva a mások civilségét.

Azt semmiképpen sem tartjuk civil magatartásnak, hogy az elmúlt három évben igazi civil kritikák nem lettek a városban megfogalmazva, sunnyogás, lesütött szemek, egymásközti halk beszédek városává lettünk. Ezen akartunk és tudtunk is változtatni a jogos és jogtalan kritikákkal együtt.

 

Harvay Péter

© Minden jog fenntartva! 2011-2021 CIVILHETES